Posted on: 2 marca 2020 Posted by: Redakcja Suplime Comments: 3
jakie witaminy ma jabłko

Jabłka to zdecydowanie jedne z najczęściej wybieranych przez Polaków owoców. Rosną na terenie naszego kraju, dlatego można otrzymać je w niemalże każdym sklepie, a przy okazji są niedrogie. I bardzo dobrze! Popularne jabłka to prawdziwa kopalnia wartości odżywczych. Z tego powodu warto jeść je jak najczęściej, nawet codziennie.

jakie witaminy ma jabłkoWartości odżywcze w jabłku

Jabłko cechuje niskokaloryczność. Dzięki temu jest chętnie wybieranym  podczas diet odchudzających, często w postaci zdrowych przekąsek lub jako słodki dodatek do śniadań. Średniej wielkości jabłko waży 150 gram i pokrywa około 10% dziennego zapotrzebowania witaminy C. Mimo niedużej ilości witaminy w owocu, w naturalnej formie jest ona lepiej przyswajana przez organizm niż witamina, którą znajdziemy w suplementach.

 

Jabłko – wartości odżywcze 150g:

  • Wartość energetyczna – 52 kcal
  • Białko ogółem – 0.26/0.27 g
  • Tłuszcz – 0.17/0.13 g
  • Węglowodany – 13.81/12.76 g
  • Błonnik – 3g

Jakie witaminy ma jabłko?

Jabłko zawiera mnóstwo drogocennych minerałów oraz witamin. W średnio 100 gramach jabłko zawiera:

Witaminy: 

  • Kwas foliowy –  3/0 µg
  • witamina E – 0.18/0.05 mg
  • witamina C – 4.6/4.0 mg
  • ryboflawina – 0.026/0.028 mg
  • niacyna – 0.091/0.091 mg
  • witamina B6  – 0.041/0.037 mg
  • witamina A – 54/38 IU
  • tiamina – 0.017/0.019 mg
  • witamina K – 2.2/0.6 µg

Minerały:

  • Wapń – 6/5 mg, żelazo
  • 0.12/0.07 mg
  • fosfor – 11/11 mg
  • cynk – 0.04/0.05 mg,
  • magnez – 5/4 mg
  • potas – 107/90 mg
  • sód – 1/0 mg

Jakie cenne składniki oprócz witamin posiada jabłko?

Jabłka oprócz wielu witamin oraz minerałów zawierają także błonnik roślinny. Wpływa on korzystnie na trawienie oraz przyśpiesza metabolizm. Jest to szczególnie ważna informacja dla osób, które zamierzając włączyć do swojej diety jabłka. Jabłka zawierają również kwercetynę, która pomaga w zwalczaniu różnego rodzaju alergii oraz wykazuje związki przeciwzapalne, a także pektynę – naturalną substancję występującą w owocach, która często wykorzystywana jest do robienia domowych przetworów oraz galaretek. Badania wykazały, że kwercetyna przeciwdziała zakrzepom, wpływa korzystnie na ciśnienie krwi oraz blokuje odkładanie się blaszki miażdżycowej.

zdrowotne właściwości jabłkaZdrowotne właściwości jabłka

Jabłka mają mnóstwo właściwości zdrowotnych dla człowieka. Lekarze oraz dietetycy zalecają, aby spożywać je każdego dnia. Gotowane jabłka pozytywnie wpływają na prawidłowe trawienie, łagodzą biegunkę oraz wrzody żołądka.

Ocet jabłkowy często wykorzystywany jest przez osoby odchudzające się. Przyśpiesza metabolizm, uzupełnia potas oraz hamuje rozwój infekcji. Płukanki z octu jabłkowego sprawiają, że włosy stają się miękkie oraz lejące się, ponieważ ocet usuwa kamień z wody. Ponadto, ma działanie antybakteryjne, obniża poziom cukru we krwi, reguluje poziom glukozy oraz poprawia krążenie. Niektórzy używają go również do leczenia grzybicy oraz brodawek a nawet do obniżenia poziomu cholesterolu.

Ocet jabłkowy wywołuje uczucie sytości oraz dzięki zmniejszeniu poziomu insuliny prowadzi do utraty masy ciała. Warto pamiętać, że ocet jabłkowy powinien być rozrobiony w odpowiednich proporcjach z wodą oraz pity przez słomkę, ponieważ wpływa on niekorzystnie na płytkę nazębną i może nawet prowadzić do jej uszkodzenia.

Herbata ze skórek jabłka sprawdza się w roli płukanki gardła oraz jamy ustnej, a dzięki dużej ilości błonnika, jabłka pozytywnie wpływają na pracę jelit, usuwają problemy trawienne oraz zaparcia.

Badania wykazały, że regularne spożywanie jabłek chroni przed niektórymi nowotworami, na przykład nowotworami jelit oraz wykorzystywane są w profilaktyce ze względu na posiadane antyutleniacze. Natomiast posiadane antyoksydanty mogą uchronić człowieka przed miażdżycą.

Jabłka oraz ich działanie antyoksydacyjne hamują powstanie wolnych rodników, które odpowiadają za zaburzenie kolagenu oraz zbyt wczesnego starzenia się skóry oraz zmarszczek. Aby odwrócić proces, należy spożywać duże ilości witaminy C oraz E, które posiadają jabłka.

Błonnik odpowiedzialny jest również za kondycję bakterii probiotycznych, które mnożą się w jelitach. Są one zdrowe dla organizmu, ponieważ wpływają korzystnie na ogólną odporność człowieka. Zawarty w jabłkach błonnik działa również ochronnie podczas spożywania antybiotyku oraz w trakcie trwania choroby.

jabłka a odchudzanieJabłka a odchudzanie

Właściwości jabłka korzystnie wpływają na odchudzanie. Przede wszystkim, jabłka są niskokaloryczne, a wartości odżywcze zawarte w jabłku powodują, że głód zostaje zaspokojony. Za proces odchudzania odpowiedzialny jest błonnik. Prowadzi on do uczucia sytości, a przy okazji przyśpiesza proces trawienia oraz metabolizm. Oczyszcza jelita z różnego rodzaju złogów, usuwa poczucie wzdęcia oraz zaparcia.

Jabłka czy sok z jabłek?

Jabłka najlepiej jeść w całości ze skórką, ponieważ wtedy przyjmiemy najwięcej witamin. Często w sklepach można znaleźć piękne, błyszczące jabłka – są one woskowane, aby lepiej prezentowały się w sklepie. Warto wybrać te sprzedawane w woreczkach, z reguły nie są one upiększane. Soki z jabłek najczęściej są poddawane procesowi pasteryzacji, co sprawia, że częściowo tracą swoje witaminy. Najlepiej wybrać sok, który jest niefiltrowany oraz mętny.  Istnieje większa szansa, że będzie posiadał o wiele więcej wartości odżywczych oraz witamin. Dobrym pomysłem jest też kupienie świeżego soku u lokalnego sadownika lub przyrządzenie go samemu za pomocą sokowirówki. Soki ze sklepów zazwyczaj są ubogie w witaminy, często to woda z koncentratem oraz ulepszaczem smaku i nie przynoszą wielu korzyści poza atrakcyjnym smakiem.

Jaką ilość spożywać?

Warto wprowadzić owoce do swojej codziennej diety ze względu witaminy i minerały, które zawiera jabłko. Wystarczy jedno lub dwa jabłka każdego dnia, aby poprawić ogólny stan zdrowia organizmu. Regularne spożywanie jabłek wpływa korzystnie na stan cery oraz odporność człowieka. Spożywanie jabłek to także dostarczanie odpowiedniej ilości węglowodanów, a w tym cukrów prostych, które w połączeniu z białkiem oraz tłuszczem są pokarmem organizmu. Jabłka ze względu na swoją uniwersalność można spożywać samodzielnie jako drugie śniadanie lub jako pyszny dodatek do innych potraw.

3 People reacted on this

  1. Najlepsze owoce to właśnie te naturalnie występujące w naszym regionie. Nie egzotyczne pomarańcze czy kiwi, ale właśnie nasze cudowne polskie jabłka!🍎 Czasami mi się nudzą, a później sobie o nich przypominam , czytam jakie witaminy zawierają jabłka i znowu nabieram na nie ochotę. Surowe dodaję zazwyczaj do owsianki lub jogurtu naturalnego, a poza tym robię z nich placki, musy i szarlotkę 😉

  2. Raz na rok decyduję się na oczyszczanie organizmu. Przez kilka dni (2-4) jadam wyłącznie jabłka. To, jakie witaminy ma jabłko i pozostałe substancje, jego niska kaloryczność sprawia, że po takiej „głodówce” czuję się świetnie. Dłużej nie polecam, ponieważ organizm potrzebuje też innych składników do właściwego funkcjonowania, ale przez te kilka dni łapię prawdziwy reset.

Leave a Comment