Posted on: 24 czerwca 2020 Posted by: Redakcja Suplime Comments: 1
czy awokado jest zdrowe

Ten zielony owoc szturmem zawojował foodbooki i jadłospisy znanych trenerów, dietetyków i miłośników odżywiania w wersji fit. Awokado jest przedstawiane jako jeden z najzdrowszych i najbardziej uniwersalnych owoców, które każdemu służy i które powinno znaleźć się w codziennej diecie. Czy faktycznie tak jest? Dowiedz się, czy awokado jest zdrowe!

Czy awokado jest zdrowe?

Awokado to naprawdę nietypowa roślina. Jej owoce mają niezwykły wygląd, niespotykaną konsystencję miąższu (jest nieco maślany, po prostu rozpływa się w palcach), specyficzny smak i bardzo wiele zastosowań. W przeciwieństwie do innych owoców zawiera bardzo mało cukrów prostych, a bardzo dużo jednonasyconych kwasów tłuszczowych, czyli tych, których najbardziej potrzeba naszemu organizmowi. Około 20-30% jego masy to kwasy Omega-9, który pełni zasadniczą rolę w ochronie przed miażdżycą. Dodatkowo awokado jest także źródłem kwasów omega-3 i omega-6, niezbędnych do prawidłowego działania całego organizmu, od układu trawiennego zaczynając, na nerwowym kończąc.

To jedno z najlepszych roślinnych źródeł tłuszczu. Dzięki niemu pozostałe składniki owocu są o wiele lepiej przyswajalne przez organizm. W zielonkawym miąższu kryją się witaminy C, A i E, która jest nazywana witaminą młodości. Wszystkie trzy to bardzo silne przeciwutleniacze, które wykazują działanie przeciwnowotworowe, czy raczej poskramiają wolne rodniki, które mogą być przyczyną powstawania zmian nowotworowych. Dodatkowo w składzie owocu znaleziono także witaminy z grupy B, wśród których najwięcej jest kwasu foliowego. To składnik, który musza suplementować kobiety starające się o dziecko i ciężarne, ponieważ ma niezwykle ważne działanie – zapobiega rozwojowi wad wrodzonych płodu. Awokado jest często zaliczane do grupy pokarmów superfoods, czyli tych, które mają najlepszy wpływ na nasze zdrowie.

czy awokado jest zdrowe

Awokado na odchudzanie, cukrzycę, cholesterol

Popularność awokado jest tak duża przede wszystkim ze względu na to, że owoce rośliny mają wpływ na wiele schorzeń. Dlatego bardzo często ten produkt pojawia się na listach koniecznych zakupów przygotowywanych przez dietetyków. Stosuje się go w dietoterapii takich schorzeń jak nadmierny cholesterol czy cukrzyca. Wpływ awokado na cholesterol może nie wydawać się jasny, w końcu jest to przecież tłuszcz. Okazuje się jednak, że jest to tłuszcz dobroczynny dla naszego zdrowia. To za sprawą beta-sitosterolu, który pozwala na obniżenie złego cholesterolu LDL i poziomu ogólnych trójglicerydów. Dlatego zapobiega zachorowaniom na miażdżycę i efektywnie poprawia wyniki badań z krwi.

Jednonasycone kwasy tłuszczowe mają także wpływ na gospodarkę cukrową organizmu. Zapobiegają oporności insulinowej, wręcz mogą ją odwracać i mogą zmienić reakcję komórek na insulinę. Dlatego owoc sprawdzi się w diecie osób zmagających się z insulinoopornością czy cukrzycą typu II. Wiele osób wskazuje także na wpływ awokado na odchudzanie. Jest to związane ze stosunkowo dużym indeksem sytości awokado, co oznacza, że po zjedzeniu posiłku przez długi czas nie ma się ochoty sięgnąć po coś do zjedzenia. Zatem czy awokado jest zdrowe? Oczywiście, że tak! Ale nie musi to wcale oznaczać, że można jeść je bez ograniczeń, do każdego posiłku i że każdemu będzie służyć. Wokół awokado narosło wiele mitów, ale to, że zawiera mnóstwo wartości odżywczych, nie jest równoznaczne z tym, że jest to owoc idealny i pozbawiony wad.

czy awokado jest zdrowe

Czy można jeść awokado bez ograniczeń?

Niestety spożywanie awokado w dużych ilościach nie jest najlepszym rozwiązaniem. I chociaż wpływ awokado na odchudzanie jest nie do podważenia, nie można zapominać o tym, że owoc w dużej mierze składa się z tłuszczu, a tłuszcz jest po prostu bardzo kaloryczny. Awokado jest wysokoenergetyczne i dołożenie nawet małej porcji do każdego posiłku może spowodować znaczną nadwyżkę kaloryczną. Zdrowa dieta nie równa się diecie odchudzającej, więc nawet jedząc same superfoods można tyć. 100 g tego niezwykłego owocu to aż 140 kcal! Oznacza to, że w małym awokado Hass bez skóry i pestki kryje się aż 230-240 kcal. To naprawdę dużo, dlatego warto ograniczyć spożycie zielonego dodatku do kilkudziesięciu gramów dziennie.

Nie jest to jedyne przeciwwskazanie do jedzenia tego owocu. Kto nie powinien jeść awokado? Oczywiście osoby, które obserwują u siebie negatywne objawy po jego zjedzeniu, źle się czują czy mają dolegliwości ze strony układu pokarmowego. To na szczęście zdarza się jednak dość rzadko, ponieważ awokado raczej nie powoduje silnych alergii pokarmowych.

Jak jeść awokado

Mimo tego, że owoc awokado jest naprawdę zdrowy i polecany niemalże wszystkim, wiele osób niechętnie po niego sięga. Przyczyną jest jego nietypowa konsystencja i mdławy, bardzo uniwersalny smak. Często nie wiadomo, co zrobić z awokado, by było naprawdę pyszne. Możliwości jest mnóstwo, więc warto poeksperymentować i wymyślić najlepszą opcję dla siebie. Jeśli pokrojenie zielonego miąższu do sałatki nie wchodzi w grę ze względu na silnie wyczuwalny smak, można pokusić się o przygotowanie awokado na ciepło.

Szakszuka, zapiekanki z piekarnika i śniadaniowe muffiny, pomysłów i przepisów jest mnóstwo. Kawałeczki awokado mogą trafić do makaronu lub do dań z kaszy czy ryżu. Zblendowane będą nadawały się do sosu i zup krem. A jeśli ten smak bardzo ci przeszkadza, możesz przemycać awokado w diecie w inny sposób, na przykład dorzucając codziennie kawałek do smoothies z owoców i soku. Zielony miąższ będzie zupełnie niewyczuwalny, a ty dostarczysz sobie ogromną ilość składników odżywczych i witamin. Na zdrowie!

1 people reacted on this

  1. Awokado jest zdrowe, przez co od święta i ja się skuszę. Niestety pozyskiwanie awokado nie jest szczególnie eko i zamiast regularnego spożywania, lepiej rozejrzeć się za czymś zdrowym i smacznym z naszego podwórka.

Leave a Comment