Posted on: 3 czerwca 2020 Posted by: Redakcja Suplime Comments: 0
jabłka a cukrzyca

Cukrzyca typu 2 to coraz bardziej powszechna choroba, na jej rozwój wpływa styl życia, a także dieta. Osoby zmagające się z cukrzycą powinny uważać na ilość węglowodanów w swoim menu, ale jednocześnie nie muszą rezygnować ze spożywania owoców. Doskonałym wyborem będą dla nich jabłka! Smaczne i zdrowe, okazuje się nawet, że ich spożywanie ograniczać może ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2.

Cukrzyca chorobą cywilizacyjną

Wiemy już, że cukrzyca uwarunkowana jest nie tylko predyspozycjami genetycznymi. Na jej powstanie ma wpływ także mała ilość ruchu czy duża ilość stresu. Jeśli dodamy do tego nieodpowiedni sposób odżywiania, jesteśmy na drodze do rozwoju cukrzycy. Aktualnie większość przypadków rozpoznanejchoroby to cukrzycy typu 2. Ich organizm produkuje insulinę, ale poziom glukozy we krwi pozostaje wysoki. Takie osoby muszą znaleźć się pod opieką specjalisty, a jednocześnie są zobowiązani do dbałości o zdrową dietę. Menu diabetyków opiera się na dobrze dobranym jadłospisie, opartym m.in. na regularnych posiłkach. Zaleca się wprowadzenie mniejszych porcji posiłków i różnorodnych produktów żywnościowych. Dobrym źródłem witamin w diecie są owoce. Osoby chorujące na cukrzycę powinny jednak spożywać je w małych porcjach i wybierać takie o niskim indeksie glikemicznym.

Owoce dla cukrzyka

W diecie cukrzycowej należy zwracać szczególną uwagę na węglowodany, które są podstawowym składnikiem owoców. Występują w postaci glukozy, fruktozy i sacharozy. Specjaliści jasno komunikują jednak, żeby cukrzycy jedli owoce, ale z umiarem. Jednocześnie zaleca się eliminację albo ograniczenie w diecie cukrzyka spożycia soków owocowych. Mają one znacznie wyższe stężenie cukru niż owoce.

Warto wybierać owoce świeże, sezonowe, o niskim indeksie glikemicznym. Owoce z niskim indeksem glikemicznym sprawiają, że poziom glukozy we krwi wzrasta powoli. Ich spożywanie to unikanie dużych wahań poziomu cukru we krwi. Owoce o wysokim indeksie glikemicznym nie są zalecane dla diabetyków. Warto sięgać po borówki, truskawki, maliny, jeżyny, winogrona, porzeczki czy jagody. Pozytywny wpływ na organizm osób walczących z cukrzycą ma spożywanie jabłek.

Znaczenie ma także pora spożywania owoców. Dotyczy to nie tylko osób zmagających się z cukrzycą. Owoce powinno się jeść rano albo jako przekąskę w ciągu dnia, jednocześnie należy unikać ich spożywania późnym popołudniem i wieczorem.

jabłka a cukrzyca
Sięgnij po jabłko

Jabłko a cukrzyca? Odpowiedź jest jednoznaczna. Niski indeks glikemiczny to niejedyny powód, dla którego warto wprowadzić jabłka do diety diabetyka. Owoce mają w swoim składzie błonnik. To on wspiera regulowanie poziomu cukru we krwi. Błonnik to między innymi pektyny, które spowalniają wchłanianie węglowodanów do krwi. Jabłka bogate są w przeciwutleniacze. Jakie witaminy ma jabłko? To przede wszystkim źródło witamin C, E, K, ale nie tylko. W jabłkach znajdziemy także witaminy z grupy B: kwas foliowy, tiaminę, niacynę, ryboflawinę oraz beta-karoten. Najwięcej błonnika i witaminy C znajdziemy pod skórką. Warto więc sięgać po nieobrane, ale dobrze umyte jabłka. Im kwaśniejsze jabłko, tym więcej witaminy C, jednocześnie najbardziej w nią bogate są dojrzałe jabłka. Obróbka termiczna będzie redukować poziom witamin w owocach, starajmy się więc wybierać jabłka surowe.

Dobra wiadomość jest taka, że jabłka to tysiące odmian, więc właściwie każdy znajdzie dla siebie odmianę, którą polubi. Najbardziej popularne to papierówka, antonówka, szara reneta, rubin, champion, ligol, golden delicious.

Jabłka a zapobieganie cukrzycy typu 2

Nadmierna ilość fruktozy w diecie może prowadzić do insulinooporności i cukrzycy typu 2. Jednak udowodniono, że niektóre owoce mogą wpływać na zapobieganie rozwojowi cukrzycy. Jak ma się spożywanie jabłek do cukrzycy typu 2? Naukowcy w 2013 roku przeprowadzili badanie, które opublikowali w British Medical Journal (Muraki I., Imamura F., Manson J., Hu F., Willett W., van Dan R., Sun Q. 2013. Fruit consumption and risk of type 2 diabetes: results from three prospective longitudinal cohort studies. British Medical Journal, 347, 1-15). Jego wyniki jednoznacznie pokazały, że ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 zależało od tego, jakie owoce osoby badane jadły. Spożywanie 3 porcji tygodniowo jabłek, borówek amerykańskich lub winogron zmniejszało ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2. Warto zachęcać do spożywania jabłek już małe dzieci. Zdrowe nawyki żywieniowe ważne są bowiem już od najmłodszych lat. Oczywiście jabłka należy podać w sposób dostosowany do wieku dziecka.

Leave a Comment