Posted on: 14 maja 2020 Posted by: Redakcja Suplime Comments: 1
kiedy dziecko siada a kiedy raczkuje

Pierwszy rok życia dziecka to czas, w którym zachodzą błyskawiczne przemiany i w którym następuje dynamiczny rozwój ruchowy małego człowieka. Tempo rozwoju zależy od czynników, związanych z predyspozycjami dziedziczonymi po rodzicach oraz z warunkami, jakie stwarza otoczenie. Pamiętajmy, że to, kiedy dziecko siada, a kiedy raczkuje, jest kwestią bardzo indywidualna i mimo istnienia pewnych schematów rozwoju dziecka, nie należy przejmować się ewentualnymi odstępstwami naszego malucha względem ogólnie przyjętych norm.

kiedy dziecko zaczyna podnosić główkę

Kiedy dziecko podnosi główkę

Podnoszenie głowy i utrzymanie jej w pionie to pierwszy, niezwykle ważny, ale i wymagający etap rozwoju ruchowego niemowlęcia. Największą trudność powoduje fakt, że w pierwszych miesiącach życia głowa dziecka jest nieproporcjonalna do reszty ciała i ma obwód większy niż klatka piersiowa. Aby możliwe było podniesienie główki i utrzymanie jej w górze, konieczne jest wzmocnienie mięśni karku dziecka. Można to osiągnąć kładąc maleństwo na brzuchu i zachęcając do unoszenia głowy poprzez absorbowanie jego uwagi. Świetnie sprawdzi się w tym celu mata edukacyjna, ważne by była wystarczająco miękka, aby podczas pierwszych nieudanych prób dźwigania główki, dziecko nie zrobiło sobie krzywdy. Pierwsze próby kładzenia niemowlęcia na brzuchu nie powinny trwać zbyt długo, aby nie męczyć zbytnio młodego organizmu. Umiejętność stabilnego utrzymania główki w górze maluch nabywa ok. 3-4 miesiąca życia. W tym czasie należy jeszcze podtrzymywać główkę w trakcie noszenia.

Kiedy dziecko zaczyna raczkować

Raczkowanie to kolejny istotny etap rozwoju dziecka i może się zaczynać już około 7 miesiąca życia i poprzedzać umiejętność siedzenia, ale może również pojawić się dużo później, gdy dziecko już samodzielnie siedzi. Kiedy dziecko siada, a kiedy raczkuje pozostaje kwestią indywidualną, najbardziej istotne jest, aby etapowi, jakim jest nauka raczkowania poświęcić wystarczająco dużo uwagi. Jest to niesłychanie istotne, ponieważ maleństwo poznaje wówczas naprzemienny schemat poruszania się, a co za tym idzie, nabywa podstawy koordynacji ruchowej, która jest wynikiem komunikacji obu półkul mózgu dziecka. Sprawna współpraca prawej i lewej strony ciała w ruchu naprzemiennym stanowić będzie o późniejszym płynnym poruszaniu się i odegra niezwykle ważną rolę przy nauce chodzenia. Poza oczywistymi korzyściami dla całego aparatu ruchu, z nauki raczkowania mogą również płynąć mniej oczywiste korzyści, jak na przykład ułatwiona nauka pisania oraz czytania w późniejszych latach życia dziecka.

kiedy dziecko siada a kiedy raczkuje

Kiedy dziecko zaczyna siadać

Przyjmuje się, że pierwsze próby siadania przypadają około 7-8 miesiąca życia dziecka. Jak w poprzednich przypadkach, także i w kwestii siadania, należy pozostawić sprawy własnemu biegowi i nie zmuszać malucha do siedzenia za wszelką cenę, jeśli sam nie podejmuje prób. Bardzo istotne jest aby proces nauki siadania przebiegał naturalnie i wynikał z predyspozycji dziecka do przybierania tej pozycji. Dobrze jest, aby pociecha mogła przeprowadzać próby we własnym tempie, a rodzic jedynie je asekurował, chroniąc dziecko przed wyrządzeniem sobie krzywdy. Naukę siadania można rozpocząć dzięki wykształconym odpowiednio mięśniom pleców, karku i brzucha, ich wzmocnienie jest niezbędne do podejmowania pierwszych prób. Jeśli będziemy pomagać dziecku na siłę, zanim jeszcze jego organizm będzie gotowy, możemy doprowadzić do bardzo poważnych kontuzji. W początkowych etapach nauki siadania należy pamiętać również o tym, aby nie skłaniać dziecka do przybierania tej pozycji zbyt długo, na przykład w leżaczku lub spacerówce, bardziej właściwa będzie pozycja półleżąca.

Kiedy dziecko zaczyna chodzić

Rozpiętość ram czasowych, jakie specjaliści wyznaczają na naukę chodzenia, jest bardzo duża, mówi się, że pierwsze kroki dziecko może stawiać już w wieku 8 miesięcy, jednak najbardziej typowa jest nauka chodzenia około 12 miesiąca życia. Czas, w jakim dziecko opanuje umiejętność chodzenia zależeć będzie od jego temperamentu, predyspozycji genetycznych, a także jego wagi. Nie ma więc jednej odpowiedzi na to, kiedy należy się spodziewać pierwszych kroków malucha. Nieprawdą jest, że szybkie opanowanie umiejętności chodzenia świadczy o lepszym rozwoju dziecka. Są maluchy, które bardzo szybko opanowały umiejętność chodzenia, ale nie mówią ani nie używają nawet mniej złożonych zwrotów, są również takie, które opanowały sztukę komunikacji, ale jeszcze nie chodzą. Obawy powinno wzbudzić w rodzicach dopiero, gdy ich pociecha ukończy 18 miesiąc życia, a jeszcze nie chodzi, do tego czasu należy bacznie obserwować poczynania małego człowieka w temacie rozwoju ruchowego.

Przedstawione powyżej etapy rozwoju dziecka mają służyć orientacji rodziców i uwrażliwić ich na ewentualne nieprawidłowości w rozwoju dzieci. Nie należy jednak zbyt ściśle przekładać teorii na życie konkretnego malucha, ponieważ każdy rozwija się w innym tempie i należy dać dziecku czas na poznawanie otoczenia oraz odkrywanie możliwości własnego organizmu. Rolą rodzica jest udzielić małemu człowiekowi wsparcia w kolejnych trudnych etapach rozwoju. Należy uważnie obserwować swoją pociechę, to kiedy dziecko siada, a kiedy raczkuje powinno być konsekwencją naturalnego tempa jego rozwoju. Przyspieszanie czegokolwiek wbrew naturze może skutkować poważnymi zaburzeniami w późniejszych etapach życia dziecka.

1 people reacted on this

  1. Zazwyczaj wszystko jest w normie, ale pewnie nie jestem sama – strasznie mnie wkurzają pytania rodziny: czy już chodzi? i te teksty w stylu: Ojej, przecież ma już rok. Syn zaczął chodzić jak miał rok i dwa miesiące, ale ile ja się nasłuchałam, że ma rok i powinien chodzić albo że córka kuzynki chodziła w 11 miesiącu. Brr… To nie jest zdawanie PITu do urzędu skarbowego, żeby przekroczenie magicznej daty pierwszych urodzin miało coś zmieniać. Wiadomo, że jak sprawa się przedłuża to warto się zastanowić nad sprawą, ale miesiąc??? Bez przesady. To kiedy dziecko siada, a kiedy raczkuje, a kiedy chodzi, a kiedy zaczyna mówić to naprawdę indywidualna kwestia i nie ma co od razu panikować, jak coś nie jest idealnie zgodne ze średnią.

Leave a Comment