Posted on: 2 marca 2020 Posted by: Redakcja Suplime Comments: 3
jakie witaminy ma jab艂ko

Jab艂ka to zdecydowanie jedne z najcz臋艣ciej wybieranych przez Polak贸w owoc贸w. Rosn膮 na terenie naszego kraju, dlatego mo偶na otrzyma膰 je w niemal偶e ka偶dym sklepie, a przy okazji s膮 niedrogie. I bardzo dobrze! Popularne jab艂ka to prawdziwa kopalnia warto艣ci od偶ywczych. Z tego powodu warto je艣膰 je jak najcz臋艣ciej, nawet codziennie.

jakie witaminy ma jab艂koWarto艣ci od偶ywcze w jab艂ku

Jab艂ko cechuje niskokaloryczno艣膰. Dzi臋ki temu jest ch臋tnie wybieranym聽 podczas diet odchudzaj膮cych, cz臋sto w postaci zdrowych przek膮sek lub jako s艂odki dodatek do 艣niada艅. 艢redniej wielko艣ci jab艂ko wa偶y 150 gram i pokrywa oko艂o 10% dziennego zapotrzebowania witaminy C. Mimo niedu偶ej ilo艣ci witaminy w owocu, w naturalnej formie jest ona lepiej przyswajana przez organizm ni偶 witamina, kt贸r膮 znajdziemy w suplementach.

 

Jab艂ko – warto艣ci od偶ywcze 150g:

  • Warto艣膰 energetyczna – 52 kcal
  • Bia艂ko og贸艂em – 0.26/0.27 g
  • T艂uszcz – 0.17/0.13 g
  • W臋glowodany – 13.81/12.76 g
  • B艂onnik – 3g

Jakie witaminy ma jab艂ko?

Jab艂ko zawiera mn贸stwo drogocennych minera艂贸w oraz witamin. W 艣rednio 100 gramach jab艂ko zawiera:

Witaminy:聽

  • Kwas foliowy –聽 3/0 碌g
  • witamina E 鈥 0.18/0.05 mg
  • witamina C 鈥 4.6/4.0 mg
  • ryboflawina 鈥 0.026/0.028 mg
  • niacyna – 0.091/0.091 mg
  • witamina B6聽 – 0.041/0.037 mg
  • witamina A 鈥 54/38 IU
  • tiamina 鈥 0.017/0.019 mg
  • witamina K – 2.2/0.6 碌g

Minera艂y:

  • Wap艅 鈥 6/5 mg, 偶elazo
  • 0.12/0.07 mg
  • fosfor – 11/11 mg
  • cynk – 0.04/0.05 mg,
  • magnez – 5/4 mg
  • potas – 107/90 mg
  • s贸d 鈥 1/0 mg

Jakie cenne sk艂adniki opr贸cz witamin posiada jab艂ko?

Jab艂ka opr贸cz wielu witamin oraz minera艂贸w zawieraj膮 tak偶e b艂onnik ro艣linny. Wp艂ywa on korzystnie na trawienie oraz przy艣piesza metabolizm. Jest to szczeg贸lnie wa偶na informacja dla os贸b, kt贸re zamierzaj膮c w艂膮czy膰 do swojej diety jab艂ka. Jab艂ka zawieraj膮 r贸wnie偶 kwercetyn臋, kt贸ra pomaga w zwalczaniu r贸偶nego rodzaju alergii oraz wykazuje zwi膮zki przeciwzapalne, a tak偶e pektyn臋 – naturaln膮 substancj臋 wyst臋puj膮c膮 w owocach, kt贸ra cz臋sto wykorzystywana jest do robienia domowych przetwor贸w oraz galaretek. Badania wykaza艂y, 偶e kwercetyna przeciwdzia艂a zakrzepom, wp艂ywa korzystnie na ci艣nienie krwi oraz blokuje odk艂adanie si臋 blaszki mia偶d偶ycowej.

zdrowotne w艂a艣ciwo艣ci jab艂kaZdrowotne w艂a艣ciwo艣ci jab艂ka

Jab艂ka maj膮 mn贸stwo w艂a艣ciwo艣ci zdrowotnych dla cz艂owieka. Lekarze oraz dietetycy zalecaj膮, aby spo偶ywa膰 je ka偶dego dnia. Gotowane jab艂ka pozytywnie wp艂ywaj膮 na prawid艂owe trawienie, 艂agodz膮 biegunk臋 oraz wrzody 偶o艂膮dka.

Ocet jab艂kowy cz臋sto wykorzystywany jest przez osoby odchudzaj膮ce si臋. Przy艣piesza metabolizm, uzupe艂nia potas oraz hamuje rozw贸j infekcji. P艂ukanki z octu jab艂kowego sprawiaj膮, 偶e w艂osy staj膮 si臋 mi臋kkie oraz lej膮ce si臋, poniewa偶 ocet usuwa kamie艅 z wody. Ponadto, ma dzia艂anie antybakteryjne, obni偶a poziom cukru we krwi, reguluje poziom glukozy oraz poprawia kr膮偶enie. Niekt贸rzy u偶ywaj膮 go r贸wnie偶 do leczenia grzybicy oraz brodawek a nawet do obni偶enia poziomu cholesterolu.

Ocet jab艂kowy wywo艂uje uczucie syto艣ci oraz dzi臋ki zmniejszeniu poziomu insuliny prowadzi do utraty masy cia艂a. Warto pami臋ta膰, 偶e ocet jab艂kowy powinien by膰 rozrobiony w odpowiednich proporcjach z wod膮 oraz pity przez s艂omk臋, poniewa偶 wp艂ywa on niekorzystnie na p艂ytk臋 naz臋bn膮 i mo偶e nawet prowadzi膰 do jej uszkodzenia.

Herbata ze sk贸rek jab艂ka sprawdza si臋 w roli p艂ukanki gard艂a oraz jamy ustnej, a dzi臋ki du偶ej ilo艣ci b艂onnika, jab艂ka pozytywnie wp艂ywaj膮 na prac臋 jelit, usuwaj膮 problemy trawienne oraz zaparcia.

Badania wykaza艂y, 偶e regularne spo偶ywanie jab艂ek chroni przed niekt贸rymi nowotworami, na przyk艂ad nowotworami jelit oraz wykorzystywane s膮 w profilaktyce ze wzgl臋du na posiadane antyutleniacze. Natomiast posiadane antyoksydanty mog膮 uchroni膰 cz艂owieka przed mia偶d偶yc膮.

Jab艂ka oraz ich dzia艂anie antyoksydacyjne hamuj膮 powstanie wolnych rodnik贸w, kt贸re odpowiadaj膮 za zaburzenie kolagenu oraz zbyt wczesnego starzenia si臋 sk贸ry oraz zmarszczek. Aby odwr贸ci膰 proces, nale偶y spo偶ywa膰 du偶e ilo艣ci witaminy C oraz E, kt贸re posiadaj膮 jab艂ka.

B艂onnik odpowiedzialny jest r贸wnie偶 za kondycj臋 bakterii probiotycznych, kt贸re mno偶膮 si臋 w jelitach. S膮 one zdrowe dla organizmu, poniewa偶 wp艂ywaj膮 korzystnie na og贸ln膮 odporno艣膰 cz艂owieka. Zawarty w jab艂kach b艂onnik dzia艂a r贸wnie偶 ochronnie podczas spo偶ywania antybiotyku oraz w trakcie trwania choroby.

jab艂ka a odchudzanieJab艂ka a odchudzanie

W艂a艣ciwo艣ci jab艂ka korzystnie wp艂ywaj膮 na odchudzanie. Przede wszystkim, jab艂ka s膮 niskokaloryczne, a warto艣ci od偶ywcze zawarte w jab艂ku powoduj膮, 偶e g艂贸d zostaje zaspokojony. Za proces odchudzania odpowiedzialny jest b艂onnik. Prowadzi on do uczucia syto艣ci, a przy okazji przy艣piesza proces trawienia oraz metabolizm. Oczyszcza jelita z r贸偶nego rodzaju z艂og贸w, usuwa poczucie wzd臋cia oraz zaparcia.

Jab艂ka czy sok z jab艂ek?

Jab艂ka najlepiej je艣膰 w ca艂o艣ci ze sk贸rk膮, poniewa偶 wtedy przyjmiemy najwi臋cej witamin. Cz臋sto w sklepach mo偶na znale藕膰 pi臋kne, b艂yszcz膮ce jab艂ka – s膮 one woskowane, aby lepiej prezentowa艂y si臋 w sklepie. Warto wybra膰 te sprzedawane w woreczkach, z regu艂y nie s膮 one upi臋kszane. Soki z jab艂ek najcz臋艣ciej s膮 poddawane procesowi pasteryzacji, co sprawia, 偶e cz臋艣ciowo trac膮 swoje witaminy. Najlepiej wybra膰 sok, kt贸ry jest niefiltrowany oraz m臋tny.聽 Istnieje wi臋ksza szansa, 偶e b臋dzie posiada艂 o wiele wi臋cej warto艣ci od偶ywczych oraz witamin. Dobrym pomys艂em jest te偶 kupienie 艣wie偶ego soku u lokalnego sadownika lub przyrz膮dzenie go samemu za pomoc膮 sokowir贸wki. Soki ze sklep贸w zazwyczaj s膮 ubogie w witaminy, cz臋sto to woda z koncentratem oraz ulepszaczem smaku i nie przynosz膮 wielu korzy艣ci poza atrakcyjnym smakiem.

Jak膮 ilo艣膰 spo偶ywa膰?

Warto wprowadzi膰 owoce do swojej codziennej diety ze wzgl臋du witaminy i minera艂y, kt贸re zawiera jab艂ko. Wystarczy jedno lub dwa jab艂ka ka偶dego dnia, aby poprawi膰 og贸lny stan zdrowia organizmu. Regularne spo偶ywanie jab艂ek wp艂ywa korzystnie na stan cery oraz odporno艣膰 cz艂owieka. Spo偶ywanie jab艂ek to tak偶e dostarczanie odpowiedniej ilo艣ci w臋glowodan贸w, a w tym cukr贸w prostych, kt贸re w po艂膮czeniu z bia艂kiem oraz t艂uszczem s膮 pokarmem organizmu. Jab艂ka ze wzgl臋du na swoj膮 uniwersalno艣膰 mo偶na spo偶ywa膰 samodzielnie jako drugie 艣niadanie lub jako pyszny dodatek do innych potraw.

3 People reacted on this

  1. Najlepsze owoce to w艂a艣nie te naturalnie wyst臋puj膮ce w naszym regionie. Nie egzotyczne pomara艅cze czy kiwi, ale w艂a艣nie nasze cudowne polskie jab艂ka!馃崕 Czasami mi si臋 nudz膮, a p贸藕niej sobie o nich przypominam , czytam jakie witaminy zawieraj膮 jab艂ka i znowu nabieram na nie ochot臋. Surowe dodaj臋 zazwyczaj do owsianki lub jogurtu naturalnego, a poza tym robi臋 z nich placki, musy i szarlotk臋 馃槈

  2. Raz na rok decyduj臋 si臋 na oczyszczanie organizmu. Przez kilka dni (2-4) jadam wy艂膮cznie jab艂ka. To, jakie witaminy ma jab艂ko i pozosta艂e substancje, jego niska kaloryczno艣膰 sprawia, 偶e po takiej “g艂od贸wce” czuj臋 si臋 艣wietnie. D艂u偶ej nie polecam, poniewa偶 organizm potrzebuje te偶 innych sk艂adnik贸w do w艂a艣ciwego funkcjonowania, ale przez te kilka dni 艂api臋 prawdziwy reset.

Leave a Comment