Posted on: 19 kwietnia 2020 Posted by: Redakcja Suplime Comments: 1
jaki owoc ma najmniej cukru

Zawierają mnóstwo korzystnych substancji odżywczych i są na tyle smaczne, że z powodzeniem zastępują mniej zdrowe słodkie przekąski. Większość z nas nie ma wątpliwości, że warto jeść owoce. Jednak oprócz składników, które nie budzą zastrzeżeń co do swojego pozytywnego wpływu na organizm, owoce zawierają również znaczną ilość fruktozy – cukru prostego, przed którym ostrzegają liczni dietetycy.

Które owoce mają najmniej cukru?

awokado zawartość cukru

1. Awokado

Pierwszą pozycję na liście owoców z najmniejszą zawartością cukru zajmuje awokado. Dla niektórych osób może być to zaskakująca informacja, ponieważ nie każdy utożsamia awokado z owocami. Wynika to z braku słodyczy charakterystycznej dla typowych przedstawicieli tej kategorii. Awokado najczęściej serwowane jest w wersji wytrawnej – jako pasta, sos guacamole czy też składnik sałatki, chociaż w ostatnich latach pojawia się coraz więcej fit przepisów na awokado w wersji słodkiej. Pomimo tego, że charakteryzuje się ono najmniejszą zawartością cukru, jest owocem kalorycznym. Wynika to z bogactwa zdrowych tłuszczów, które znajdziemy w awokado. Tłusty owoc zawiera ok 75% tłuszczy jednonienasyconych, które m.in. sprzyjają utrzymywaniu właściwego poziomu cholesterolu we krwi. Awokado jest też skarbnicą witamin (zawiera witaminy A, C, E, K, B1, B2, B3, B5, B6, B9) i minerałów (magnez, fosfor, potas, cynk, miedź, mangan)

limonka zawartość cukru

2. Limonki

Kolejną pozycję na liście owoców mających najmniej cukru zajmują limonki. Zielone cytrusy zawierają jedynie 1,7g cukru na 100g. Nieczęsto są jadane samodzielnie, są natomiast chętnie wykorzystywane przez barmanów jako dodatek do drinków, a sok z limonki bywa wykorzystywany jako dopełnienie orzeźwiających napojów, marynat lub też składnik mięsnych dań.

cytryna zawartość cukru

3. Cytryny

Innym cytrusem z niewielką zawartością cukru, podobnym do limonki, jest cytryna. W 100g cytryny znajduje się zaledwie 2,5g cukru. Tak samo jak w przypadku limonki, cytryny nieczęsto są spożywane w całości. Popularnie wykorzystuje się natomiast ich sok – jako dodatek do wody, ryb lub też mięs. W postaci całych kawałków, cytryna uzupełnia i zdobi wiele potraw.

maliny zawartość cukru

4. Maliny

Chociaż maliny są słodkie w smaku, znalazły się na jednym z pierwszych miejsc wśród owoców z najmniejszą zawartością cukru. Mają one bowiem jedynie 4,4g cukru w 100g. Garść słodkich i soczystych malin doskonale zastąpi tradycyjny deser w sezonie letnim. Maliny z powodzeniem uatrakcyjnią też wizualnie i smakowo dietetyczne dania takie jak jogurt naturalny czy owsiankę. Przyjemny smak nie jest oczywiście jedyną zaletą tych owoców. Maliny są bardzo zdrowe. Po pierwsze zawierają całą gamę różnych olejków eterycznych i kwasów organicznych np. kwas salicylowy będący naturalnym odpowiednikiem aspiryny. Poza drugie, w składzie owocu znajdziemy wiele witamin – dużą ilość witaminy C, witaminę E, B1, B6 i B2 oraz składników mineralnych – potas, magnez, wapń i żelazo. Maliny są też cennym źródłem pektyn – błonnika pokarmowego rozpuszczalnego w wodzie.

truskawki zawartość cukru

5. Truskawki

Następnym owocem charakteryzującym się niską zawartością cukru są truskawki. Słodkie z lekką kwaskową nutą idealnie sprawdzają się jako przekąska i dodatek do rozmaitych słodkich dań i wypieków. W 100g truskawek znajduje się 4,9g cukru. Dzięki temu znalazły się one na 5 pozycji owoców z najmniejszą zawartością cukru. Popularne owoce zawierają więcej witaminy C niż owoce cytrusowe. Poza tym, w skłądzie truskawek znajdziemy witaminę A, witaminy B1, B2, B3, B6, B9 oraz witaminę E, a ponadto potas, fosfor, wapń, magnez, sód, żelazo, cynk i mangan.

jeżyny zawartość cukru

6. Jeżyny

Leśne jeżyny, tak samo jak truskawki, w 100g zawierają 4,9g. Owoc ten jest mniej popularny od wymienionych wcześniej truskawek czy malin, ale z pewnością warto wprowadzić je do swojej diety w czasie sezonu. Jeżyny to bogactwo antyoksydantów – antycyjanów, kwasu elagowego oraz kwasów fenolowych. Poza tym, częste spożywanie jeżyn wspomaga pracę układu krwionośnego, regulują poziom cukru we krwi, wzmacniają kości oraz oczy.

arbuz zawartość cukru

7. Arbuzy

Arbuzy to najlepsza owocowa przekąska na gorące dni. Zawierają dużo wody i jedynie 6g cukru na 100g, a przy tym są niskokaloryczne. W diecie odchudzające skutecznie zaspokoją głód na słodycze. Pomimo niewielkiej zawartości witamin i minerałów, arbuzy są wartościowym składnikiem diety. Są dobrym źródłem przeciwutleniaczy hamujących starzenie skóry i rozwój komórek nowotworowych. W ich składzie znajdziesz również cytrulinę, która wspomaga regenerację mięśni, w tym najważniejszego mięśnia jakim jest serce. Inną zaletą cytruliny jest jej korzystny wpływ na potencję.

grejpfrut zawartość cukru

8. Grejpfruty

Jaki jeszcze owoc ma najmniej cukru? Na 8 miejscu naszej listy znalazły się grejpftury z zawartością cukru na poziomie 7g na 100g owocu.

Lista owoców z najmniejszą zawartością cukru

Rodzaj owocu Cukier w 100g
Awokado 0,7g
Limonki 1,7g
Cytryny 2,5g
Maliny 4,4g
Truskawki 4,9g
Jeżyny 4,9g
Arbuzy 6g
Grejpfruty 7g
Porzeczki czerwone 7,4g
Wiśnie 8g
Brzoskwinie 8g
Kiwi 9g
Śliwki 9,9g
Jabłka 10g
Gruszki 10g
Borówki 10g
Ananasy 10g

Czy cukier z owoców jest szkodliwy?

Zarówno sacharoza, którą słodzimy herbatę czy dodajemy do wypieków, jak i glukoza oraz fruktoza zawarte w owocach są cukrami. Czy ma znaczenie, jaki konkretnie cukier spożywamy? Sama sacharoza, czyli popularnie wykorzystywany do dosładzania potraw biały cukier to związek cząsteczki fruktozy i cząsteczki glukozy, które są natychmiast rozkładane przez enzymy w naszych organizmach. Ostatecznie, nie ma większej róznicy czy cukier trafiający do naszego krwioobiegu pochodzi z cukiernicy czy bezpośrednio z owoców.

1 people reacted on this

  1. Pierwsza pozycja z listy jaki owoc ma najmniej cukru deczko mnie rozczarowała :D. Awokado kocham całym sercem, ale szukałam raczej alternatywy dla słodyczy, 2 i 3 też średnio mi podpasowało, bo kwaśne. Ale z pozycji nr 4 chętnie skorzystam. Kocham maliny. Dobrze wiedzieć, że pod względem zawartości cukru są całkiem spoko.

Leave a Comment