Posted on: 17 sierpnia 2020 Posted by: Redakcja Suplime Comments: 0
Jak szybko zasnąć

Prawdopodobnie każdemu zdarzyło się chociaż raz “zarwać noc” z ważnego powodu. Natomiast rekordzista Randy Gardner wytrzymał bez snu aż 264 godziny. Nie da się jednak zaprzeczyć faktom – sen jest jedną z najważniejszych potrzeb człowieka. Już pojedyncza bezsenna noc działa niekorzystnie na nasz organizm i jakość codziennego funkcjonowania.

Czym grozi brak snu?

Do pierwszych objawów braku snu należą:

  • uczucie zmęczenia i senności
  • problemy z koncentracją
  • słabsza koordynacja
  • osłabienie pamięci
  • wahania nastroju
  • częstsze odczuwanie głodu

Problemy z uśnięciem

Różnego typu zaburzenia snu dotykają co 2 Polaka. Wśród nich wyróżniamy zaburzenia organiczne związane z występowaniem niektórych schorzeń natury somatycznej lub psychicznej. Należą do nich trudności w rozpoczęciu snu lub sen przerywany, bezdech, a także narkolepsja i katalepsja. Innym rodzajem są zaburzenia nieorganiczne, związane z naszym życiem emocjonalnym. Do nich zalicza się bezsenność nieorganiczna, lęki i koszmary senne oraz somnambulizm. Wiele z chorób czy też stanów emocjonalnych, które powodują problemy z zasypianiem i niski jakościowo sen wymagają konsultacji ze specjalistą i wdrożenia odpowiedniej terapii. Pomocne będzie też stosowanie się do podanych poniżej sposobów na zasypianie.

4 sposoby na zasypianie

Pożegnaj się ze smatfonem

zasypianie a smatphone

Urządzenia takie jak smarfon, tablet czy laptop emitują niebieskie światło, które wprowadza zamieszanie do naszego rytmu dobowego. Przez nie nasz mózg nie postrzega obecniej chwili jako odpowiedniej na sen. Wiele osób kończy jednak swój dzień w łóżku przeglądając wiadomości, memy lub rozmawiając na messangerze z bliskimi osobami. Nie wiążąc jednocześnie z tym swojej bezsenności. Wieczorem najlepiej odstawić urządzenia na bok i skupić się na bardziej wyciszających zabiegach. Mogą być to czynności pielęgnacyjne lub czytanie papierowej książki.

Regularność pory snu

regularny sen

Stały harmonogram snu to jeden z najlepszych sposobów na zasypianie i dobry jakościowo wypoczynek. Organizm przyzwyczaja się do regularnej pory usypiania i wstawania. Ważne, aby harmonogram nie ulegał dużym wahaniom nawet w dni wolne od pracy. Kładąc się do łóżka o zmiennej porze lub częste przerwy na drzemkę w ciagu dnia mogą sprzyjać wystąpieniu zaburzeń snu.

Trening relaksacji

trening relaksacji

Stres może uniemożliwiać spokojny sen. Nadmiar obowiązków, życie w biegu, ciągłe rozmyślanie o pracy lub prywatnych problemach sprawiają, że trudno jest osiągnąć stan wyciszenia przed pójściem do łóżka. Sposobem na zasypianie w tym przypadku może być zastosowanie jednego z treningów relaksacji np. treningu autogennego Schulza lub medytacji.

Melatonina na sen

melatonina na sen

Melatonina to hormon produkowany przez szyszynkę, który odpowiada za biologiczny zegar snu i czuwania człowieka. Zdarza się, że produkcja hormonu zostaje zaburzona lub zmniejszona. Dzieje się tak w wyniku naturalnych zmian zachodzących z wiekiem w organizmie lub też z powodu stresu i nieregularnego trybu życia. Syntetyczna melatonina w postaci tabletek może być sposobem na problemy z usypianiem i pomocą w przywróceniu stabilności rytmu dnia.

Leave a Comment