Posted on: 24 czerwca 2020 Posted by: Redakcja Suplime Comments: 1
czy awokado jest zdrowe

Ten zielony owoc szturmem zawojowa艂 foodbooki i jad艂ospisy znanych trener贸w, dietetyk贸w i mi艂o艣nik贸w od偶ywiania w wersji fit. Awokado jest przedstawiane jako jeden z najzdrowszych i najbardziej uniwersalnych owoc贸w, kt贸re ka偶demu s艂u偶y i kt贸re powinno znale藕膰 si臋 w codziennej diecie. Czy faktycznie tak jest? Dowiedz si臋, czy awokado jest zdrowe!

Czy awokado jest zdrowe?

Awokado to naprawd臋 nietypowa ro艣lina. Jej owoce maj膮 niezwyk艂y wygl膮d, niespotykan膮 konsystencj臋 mi膮偶szu (jest nieco ma艣lany, po prostu rozp艂ywa si臋 w palcach), specyficzny smak i bardzo wiele zastosowa艅. W przeciwie艅stwie do innych owoc贸w zawiera bardzo ma艂o cukr贸w prostych, a bardzo du偶o jednonasyconych kwas贸w t艂uszczowych, czyli tych, kt贸rych najbardziej potrzeba naszemu organizmowi. Oko艂o 20-30% jego masy to kwasy Omega-9, kt贸ry pe艂ni zasadnicz膮 rol臋 w ochronie przed mia偶d偶yc膮. Dodatkowo awokado jest tak偶e 藕r贸d艂em kwas贸w omega-3 i omega-6, niezb臋dnych do prawid艂owego dzia艂ania ca艂ego organizmu, od uk艂adu trawiennego zaczynaj膮c, na nerwowym ko艅cz膮c.

To jedno z najlepszych ro艣linnych 藕r贸de艂 t艂uszczu. Dzi臋ki niemu pozosta艂e sk艂adniki owocu s膮 o wiele lepiej przyswajalne przez organizm. W zielonkawym mi膮偶szu kryj膮 si臋 witaminy C, A i E, kt贸ra jest nazywana witamin膮 m艂odo艣ci. Wszystkie trzy to bardzo silne przeciwutleniacze, kt贸re wykazuj膮 dzia艂anie przeciwnowotworowe, czy raczej poskramiaj膮 wolne rodniki, kt贸re mog膮 by膰 przyczyn膮 powstawania zmian nowotworowych. Dodatkowo w sk艂adzie owocu znaleziono tak偶e witaminy z grupy B, w艣r贸d kt贸rych najwi臋cej jest kwasu foliowego. To sk艂adnik, kt贸ry musza suplementowa膰 kobiety staraj膮ce si臋 o dziecko i ci臋偶arne, poniewa偶 ma niezwykle wa偶ne dzia艂anie – zapobiega rozwojowi wad wrodzonych p艂odu. Awokado jest cz臋sto zaliczane do grupy pokarm贸w superfoods, czyli tych, kt贸re maj膮 najlepszy wp艂yw na nasze zdrowie.

czy awokado jest zdrowe

Awokado na odchudzanie, cukrzyc臋, cholesterol

Popularno艣膰 awokado jest tak du偶a przede wszystkim ze wzgl臋du na to, 偶e owoce ro艣liny maj膮 wp艂yw na wiele schorze艅. Dlatego bardzo cz臋sto ten produkt pojawia si臋 na listach koniecznych zakup贸w przygotowywanych przez dietetyk贸w. Stosuje si臋 go w dietoterapii takich schorze艅 jak nadmierny cholesterol czy cukrzyca. Wp艂yw awokado na cholesterol mo偶e nie wydawa膰 si臋 jasny, w ko艅cu jest to przecie偶 t艂uszcz. Okazuje si臋 jednak, 偶e jest to t艂uszcz dobroczynny dla naszego zdrowia. To za spraw膮 beta-sitosterolu, kt贸ry pozwala na obni偶enie z艂ego cholesterolu LDL i poziomu og贸lnych tr贸jgliceryd贸w. Dlatego zapobiega zachorowaniom na mia偶d偶yc臋 i efektywnie poprawia wyniki bada艅 z krwi.

Jednonasycone kwasy t艂uszczowe maj膮 tak偶e wp艂yw na gospodark臋 cukrow膮 organizmu. Zapobiegaj膮 oporno艣ci insulinowej, wr臋cz mog膮 j膮 odwraca膰 i mog膮 zmieni膰 reakcj臋 kom贸rek na insulin臋. Dlatego owoc sprawdzi si臋 w diecie os贸b zmagaj膮cych si臋 z insulinooporno艣ci膮 czy cukrzyc膮 typu II. Wiele os贸b wskazuje tak偶e na wp艂yw awokado na odchudzanie. Jest to zwi膮zane ze stosunkowo du偶ym indeksem syto艣ci awokado, co oznacza, 偶e po zjedzeniu posi艂ku przez d艂ugi czas nie ma si臋 ochoty si臋gn膮膰 po co艣 do zjedzenia. Zatem czy awokado jest zdrowe? Oczywi艣cie, 偶e tak! Ale nie musi to wcale oznacza膰, 偶e mo偶na je艣膰 je bez ogranicze艅, do ka偶dego posi艂ku i 偶e ka偶demu b臋dzie s艂u偶y膰. Wok贸艂 awokado naros艂o wiele mit贸w, ale to, 偶e zawiera mn贸stwo warto艣ci od偶ywczych, nie jest r贸wnoznaczne z tym, 偶e jest to owoc idealny i pozbawiony wad.

czy awokado jest zdrowe

Czy mo偶na je艣膰 awokado bez ogranicze艅?

Niestety spo偶ywanie awokado w du偶ych ilo艣ciach nie jest najlepszym rozwi膮zaniem. I chocia偶 wp艂yw awokado na odchudzanie jest nie do podwa偶enia, nie mo偶na zapomina膰 o tym, 偶e owoc w du偶ej mierze sk艂ada si臋 z t艂uszczu, a t艂uszcz jest po prostu bardzo kaloryczny. Awokado jest wysokoenergetyczne i do艂o偶enie nawet ma艂ej porcji do ka偶dego posi艂ku mo偶e spowodowa膰 znaczn膮 nadwy偶k臋 kaloryczn膮. Zdrowa dieta nie r贸wna si臋 diecie odchudzaj膮cej, wi臋c nawet jedz膮c same superfoods mo偶na ty膰. 100 g tego niezwyk艂ego owocu to a偶 140 kcal! Oznacza to, 偶e w ma艂ym awokado Hass bez sk贸ry i pestki kryje si臋 a偶 230-240 kcal. To naprawd臋 du偶o, dlatego warto ograniczy膰 spo偶ycie zielonego dodatku do kilkudziesi臋ciu gram贸w dziennie.

Nie jest to jedyne przeciwwskazanie do jedzenia tego owocu. Kto nie powinien je艣膰 awokado? Oczywi艣cie osoby, kt贸re obserwuj膮 u siebie negatywne objawy po jego zjedzeniu, 藕le si臋 czuj膮 czy maj膮 dolegliwo艣ci ze strony uk艂adu pokarmowego. To na szcz臋艣cie zdarza si臋 jednak do艣膰 rzadko, poniewa偶 awokado raczej nie powoduje silnych alergii pokarmowych.

Jak je艣膰 awokado

Mimo tego, 偶e owoc awokado jest naprawd臋 zdrowy i polecany niemal偶e wszystkim, wiele os贸b niech臋tnie po niego si臋ga. Przyczyn膮 jest jego nietypowa konsystencja i md艂awy, bardzo uniwersalny smak. Cz臋sto nie wiadomo, co zrobi膰 z awokado, by by艂o naprawd臋 pyszne. Mo偶liwo艣ci jest mn贸stwo, wi臋c warto poeksperymentowa膰 i wymy艣li膰 najlepsz膮 opcj臋 dla siebie. Je艣li pokrojenie zielonego mi膮偶szu do sa艂atki nie wchodzi w gr臋 ze wzgl臋du na silnie wyczuwalny smak, mo偶na pokusi膰 si臋 o przygotowanie awokado na ciep艂o.

Szakszuka, zapiekanki z piekarnika i 艣niadaniowe muffiny, pomys艂贸w i przepis贸w jest mn贸stwo. Kawa艂eczki awokado mog膮 trafi膰 do makaronu lub do da艅 z kaszy czy ry偶u. Zblendowane b臋d膮 nadawa艂y si臋 do sosu i zup krem. A je艣li ten smak bardzo ci przeszkadza, mo偶esz przemyca膰 awokado w diecie w inny spos贸b, na przyk艂ad dorzucaj膮c codziennie kawa艂ek do smoothies z owoc贸w i soku. Zielony mi膮偶sz b臋dzie zupe艂nie niewyczuwalny, a ty dostarczysz sobie ogromn膮 ilo艣膰 sk艂adnik贸w od偶ywczych i witamin. Na zdrowie!

1 people reacted on this

  1. Awokado jest zdrowe, przez co od 艣wi臋ta i ja si臋 skusz臋. Niestety pozyskiwanie awokado nie jest szczeg贸lnie eko i zamiast regularnego spo偶ywania, lepiej rozejrze膰 si臋 za czym艣 zdrowym i smacznym z naszego podw贸rka.

Leave a Comment